WSJ Europe scandal involved boosting circulation; whistleblower eliminated

by

Nick Davies of The Guardian in London reports Wednesday that the scandal at The Wall Street Journal‘s European edition involving boosting its circulation numbers, and that a whistleblower alerted company executives last year before losing their job.

Davis reports, “The Guardian found evidence that the Journal had been channelling money through European companies in order to secretly buy thousands of copies of its own paper at a knock-down rate, misleading readers and advertisers about the Journal’s true circulation.

“The bizarre scheme included a formal, written contract in which the Journal persuaded one company to co-operate by agreeing to publish articles that promoted its activities, a move which led some staff to accuse the paper’s management of violating journalistic ethics and jeopardising its treasured reputation for editorial quality.

“Internal emails and documents suggest the scam was promoted by Andrew Langhoff, the European managing director of the Journal’s parent company, Dow Jones and Co, which was bought by Rupert Murdoch’s News Corporation in July 2007. Langhoff resigned on Tuesday.

“The highly controversial activities were organised in London and focused on the Journal’s European edition, which circulates in the EU, Russia, and Africa. Senior executives in New York, including Murdoch’s right-hand man, Les Hinton, were alerted to the problems last year by an internal whistleblower and apparently chose to take no action. The whistleblower was then made redundant.

“In what appears to have been a damage limitation exercise following the Guardian’s inquiries, Langhoff resigned on Tuesday, citing only the complaints of unethical interference in editorial coverage. Neither he nor an article published last night in the Wall Street Journal made any reference to the circulation scam nor to the fact that the senior management of Dow Jones in New York failed to act when they were alerted last year.”

Read more here.